Test av Alepposåpe

Flytende Alepposåpe 300ml, tradisjonell 200g Alepposåpe i fastform, og håndstøpt Alepposåpe i 125g.


Test av Alepposåpe 
Etter kontakt med forhandler av tradisjonell Alepposåpe, har jeg fått mulighet til å teste den ut. Alepposåpen er som en bit historie i fysisk form, og den lages slik de opprinnelig gjorde for over 3000 år siden.
Når man vet hvordan Alepposåpe blir produsert, gjør det meg svært takknemlig over å ha muligheten til å prøve dette historiske håndverket ut. 
Merk: Hvis du ønsker å lese mer om historien til Alepposåpen, kan du lese det i blogginnlegg - Såpens opprinnelse
Dette innlegget er en omtale av min personlige erfaring med bruk av produktene. 

Alepposåpen vil virke som en oljebehandling for huden. Derfor har jeg blitt informert om at den skal masseres i huden og virke i minimum 3 minutter, for best effekt. 
Jeg har vært ekstra oppmerksom på problemstillinger til huden den siste tiden, siden jeg på forhånd har visst at jeg skal teste Alepposåpen. Slik er det også lettere å oppdage eventuelle endringer i huden underveis som produktet blir testet.

























Ved førsteinntrykk er dette en svært robust såpe, den har en mild lukt og brun farge. 
I blogginnlegg om såpens opprinnelse får du vite hvorfor såpen er brun, og at den forblir grønn på innsiden. 
Når såpen kommer i kontakt med vann blir lukten enda mildere. Den skummer ikke mye ved bruk, men den er svært drøy og glir lett på huden slik at små mengder såpe kan brukes til større overflater på huden. 
Såpen bidrar til en enklere barbering ved at barberhøvelen glir bedre.
Jeg velger å la såpen virke i 3 minutter slik jeg ble rådet. 
I mellomtiden brukes den til vask av ansikt og hår. Ved bruk i håret skummer det en del når du masserer i hår og hodebunn. Såpen oppleves som enkel og behagelig å bruke til tross for størrelsen. Såpen kan også deles i midten slik at man kommer lettere til oljene i såpen. 
(OBS: Fukt gjerne såpen før du deler, da den har lett for å knekkes i mindre biter grunnet såpens  tørre konsistens når den er tørr!) Den blir i håret i 3 minutter før den skylles ut.
Med en sensitiv/ tørr hud og hodebunn, spesielt i de kaldere måneder har jeg allerede erfart at huden har blitt bedre. Jeg er svært overrasket over hvor rask effekt såpen har gitt! 
Alepposåpen oppleves som et produkt som tilpasser seg hver enkelt person, uansett alder eller hudtype. Det virker som såpen jobber og fokuserer spesielt der huden har størst behov for pleie. Det gjør meg oppriktig glad når jeg kommer over slike gode produkter som i tillegg er helt naturlige! 
Jeg har allerede anbefalt såpen til flere venner, bekjente og familiemedlemmer og jeg forblir en fast forbruker av alepposåpen i fremover. Generelt har opplevelsen av å bruke et så historisk produkt i hverdagen vært veldig fascinerende, og jeg anbefaler alle som ønsker et naturlig og miljøvennlig produkt å bruke alepposåpe! Du finner ikke et mer naturlig produkt enn dette. 


En takk til forhandler for muligheten til å teste Alepposåpen!

Tekst hentet fra forhandlers nettside:
- "Såpen kan hjelpe mot psoriasis, eksem og tørr hud. Alepposåpen sørger for at hudens naturlige fettbehov bevares etter dusj/vask i motsetning til vanlige såper. 

Alepposåpen består utelukkende av olivenolje og laurbærolje og inneholder ingen fargestoffer, syntetiske dufter, konserveringsmidler eller kjemiske tilsetningsstoffer, noe som gir den de egenskapene som er anbefalt for tørr hud.

Etter bruk forblir huden din myk og varig beskyttet."
Fåes kjøpt hos Alepposåpen








Kommentarer